Bloggen voor ondernemers

Overweeg je om te gaan bloggen voor jouw onderneming? Goed idee. Bloggen is een vorm van contentmarketing; je maakt je potentiële klanten nieuwsgierig naar jouw dienst of product. Daarnaast wil je laten zien dat jij expert bent op jouw vakgebied. Een blog bijhouden is dan een ideaal middel.

 

Waarom bloggen mensen?
Mensen – en dus ook ondernemers – hebben allemaal hun eigen reden om te bloggen. Een mooi voorbeeld van bloggen om persoonlijke expressie, is het blog www.wondervol.nl, een dagelijks blog van Hermina de Vries over de wondervolle vrouw. Wondervol heeft zoveel lezers aan zich weten te binden, dat ook adverteerders geïnteresseerd zijn geraakt en het platform gebruiken voor hun online marketing (banners, acties), maar ook kleding sponsoren voor fotoshoots.
Sommige bloggers hebben een grote passie voor een bepaald thema, bv. zwerfafval, voetbal of reizen. Dan heb je ook nog de idealistische bloggers, zoals De Groene Meisjes, zij willen de wereld duurzamer, mooier, schoner en groener maken. Anderen zijn hun blog gestart, puur en alleen om online advertenties te verkopen. Dit zie je wel in de wereld van mode, schoonheid en verzorging. Dan zijn er ondernemers die het bijhouden van een blog vinden passen bij hun personal branding strategie; ze zetten zichzelf als merk in de markt.
Last but not least: puur zakelijk natuurlijk! Door regelmatig goede blogcontent te plaatsen, trekt je website meer bezoekers aan. Je bouwt een expertstatus op, bezoekers leren je kennen en weten dat zij voor fiscaal advies of hr management bij jou moeten zijn. Wanneer de inhoud van je blogs triggeren en blijven hangen, wil de lezer meer van jouw expertstatus lezen, zien en horen. De kans is dan ook groot dat zij zich gaan aanmelden voor je nieuwsbrief waardoor ze steeds op de hoogte blijven van jouw oplossingen, ideeën en bedrijfsactiviteiten. Of ze willen een afspraak maken. Of een offerte. Of met je samenwerken. Of je inhuren.

Waarover moet je bloggen?
Deze vraag krijg ik zo vaak! Ik wil wel bloggen (zakelijk), maar waarover? Dit is helemaal niet moeilijk, ik heb drie simpele tips voor je:

#1 Wat in je hoofd zit (daar speelt zich immers van alles af)
#2 Je eigen materiaal (kijk in je portfolio, speel in op trends en gebruik woorden die hip zijn in de media)                   #3 Jouw verhalen (maar ook jouw fouten…)

Heb je een compagnon, werk je in een team of is je kantoor gevestigd in een bedrijfsverzamelpand? Praat over actuele thema’s bij de koffie of tijdens de lunch en stel vragen aan de ander. Discussie of sparren helpt bij het vinden van goede blog onderwerpen.

Strategie tips voor succesvol bloggen
Wat zijn de succesfactoren?

  1. Trek de helft van je tijd uit voor marketing.
  2. Maak online vrienden (let op je eigen sociale gedrag, breng en reageer).
  3. Zet een triggerende kop boven je blog.
  4. Zorg voor relevante content, wees origineel.
  5. Schrijf op vaste tijden (Wie is zo gek dit te doen? Gewoon doen).
  6. Kies een herkenbaar handelsmerk (Waar wil je om bekend staan?).
  7. Bepaal een eigen beeldtaal op je website.
  8. Stop met valse bescheidenheid.
  9. Zet je eigen foto erbij (nu!).
  10. Zorg dat je blog online gemakkelijk is te delen.

Mijn laatste advies is: begin gewoon met schrijven en bedenk dat jij de learning professional bent. Ik wens je inspiratie, succes, lezers én klanten!

Carien van der Marel

 

Carien van der Marel is eigenaar bij Van der Marel Producties in Dronten. Met haar PR bureau helpt zij ondernemers bij het genereren van publiciteit. Door haar journalistieke achtergrond weet zij vlot nieuwswaarde te creëren. Carien woont met haar gezin in de polder en schrijft in haar blog Leven van het land over het buitenleven. Meer info en blogs >> vandermarelproducties.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *